Lägga till ombud på SEB
För att S-ekonomi ska kunna hantera bokföringen på ett så optimalt sätt som möjligt behöver redovisningskonsulterna ha tillgång till banken. Bokföringen och banken ska alltid återspegla varandra och det är därför ett krav att vi har tillgång till företagets bankkonto. Denna guide visar hur man lägger till ombud och behörigheter på SEB. Det finns olika sätt man kan göra detta på men nedan visas det, enligt oss, smidigaste sättet.
Hantera behörigheter
Logga in på Internetbanken Företag på länken nedan. Det är enbart möjligt att göra det från webbläsaren eller från datorn.
Väl inne på Internetbank Företag så kan du klicka på ”Kundservice” högst upp till höger och sedan klicka på ”Hantera behörigheter”. Se bild nedan.
Observera: Om du saknar behörighet att ge ut ombudsbehörigheter så kommer du att få följande felmeddelande:
”För att använda den här funktionen behöver du vara registrerad som ditt företags användaradministratör. Först måste företagets firmatecknare underteckna en fullmakt. Kontakta oss på 0771‑62 53 53 så hjälper vi dig.”
Kontakta då det angivna telefonnumret och be dem skicka ut en administratörsfullmakt till dig att signera eller så skickar du denna länk till administratören på ditt företag.
Lägg till behörigheter för ny användare
Om ingen redovisningskonsult på S-ekonomi har behörighet ska de följande steg genomföras.
1. Klicka på ”Ny användare”.
2. Fyll i det personnummer som du fått från din redovisningskonsult och bläddra därefter ner på sidan och klicka på Kopiera behörighet (valfritt). Observera att du inte ska ändra något gällande giltighetstiden.
3. Klicka på nästa, därefter kommer du till en vy där du får fylla i vilka behörigheter som du vill ge ut. För att undvika att behöva gå tillbaka och göra om allt för att någonting saknas så rekommenderar vi att alla rutor kryssas i. Klicka sedan på ”Nästa”.
4. I detta skede ska ”Filkommunikation”, ”Se och hantera alla dokument i elektroniskt format” och ”Lån och krediter” markeras. Om ”Filkommunikation” inte syns så måste en bankintegration startas först.
Klicka här för att se hur man startar bankintegrationen innan du fortsätter till nästa steg.
Om du vill att redovisningskonsulten ska sätta igång bankintegrationen på SEB Business Arena istället. Fortsätt då denna behörighet och men då måste samtliga redovisningskonsulter ha behörigheten ”Teckna avtal” samt ”Signera ensam”. Återkoppla till redovisningskonsulten när den behörigheten är tilldelad.
5. Klicka på nästa igen och sedan på ”Godkänna”. Signera därefter behörigheten med Mobilt BankID eller med ditt Digipass. Återgå sedan till steg 1 för att lägga till nästa redovisningskonsult. Lägg alltid till följande två personnummer som ombud på SEB:
Sara Björk, 19751223-1569
Tobias Backman, 19950305-1634