Lägga till ombud på Skatteverket digitalt
Det är viktigt att samtliga deklarationer lämnas in korrekt och i tid, att vi kan stämma av inlämnade deklarationer och se registrerad företagsinformation för ditt företag. Detta behöver vi kunna göra även om en del av vår personal är borta på grund av semester eller sjukdom. Det är därför viktigt att registrera flera personer som ombud. Vill du även ha hjälp med den privata deklarationen så kan vi följa exakt samma steg som nedan men att välja sitt eget namn i rätt steg.
Registrera ombud
På nedanstående länk så finns Skatteverkets e-tjänst för att registrera ombud, samt ytterligare information om vad ombudet avser.
Väl inne på länken ovan så går man in på e-tjänsten ”Ombud och behörigheter” i den gula rutan och signerar med Mobilt BankID. Därefter finns det olika flikar och där ska vi i detta fall välja ”Utse ombud – se, lägg till eller ändra ombud”. Därefter kryssar man i det företag där vi ska lägga till ombuden. Gäller det den privata deklarationen eller en enskild firma så finns det under ”Mig själv (gäller även enskild firma)”.
Det går bara att välja ett företag i taget, så vid flera företag får man göra om dessa steg en gång för varje företag. Så när man valt företaget så trycker man på nästa.
Då hamnar vi i rutan för ”Hantera ombud”. Där ska vi alltid ha behörigheten ”Deklarationsombud”, men det är vanligt att vi även behöver behörigheten ”Rot och rut, ombud”. Samtliga behörigheter ska vara giltiga tills vidare, så fyll inte i något datum för ”Till och med”. Om de behövs avslutas i ett senare skede så går det att göra i samma e-tjänst utan fördröjning.
Samtliga företag och privatpersoner registrerade som är kunder hos S-ekonomi AB ska ha tilldelat behörigheterna till Sara Björk, 751223-1569 och Tobias Backman, 950305-1634. De övriga två personerna som ska registreras för ditt företag tilldelas av oss till dig per mejl.
När alla behörigheter som behövs har lagts till så är nästa steg att trycka nästa för att sedan granska och signera. Det kommer här att framgå vilka som kan/behöver signera för att godkänna registreringen. Om det står ”Din underskrift kommer att godkänna registreringen” så behövs ingen ytterligare för att teckna firman. Annars så behöver en till person som tecknar firman gemensamt med dig att gå in och godkänna behörigheten.
När detta är signerat och inskickat så har vi tillgång på en gång och vi kommer att bli notifierade om detta inom 24 timmar.